Ik stop er mee…

Ik stop er mee…

Enkele weken terug schreef ik al een blog met als onderwerp “Hoe krijg ik meer (de juiste) klanten”. Een vraagstuk waar veel ondernemers mee worstelen. En ja, heel eerlijk gezegd, ik heb ook last van deze mindere economie. Het is inderdaad een tijd waarin het allemaal niet zo fijntjes gaat. En soms moeten er dan drastische maatregelen of beslissingen genomen worden….

We blijven allemaal heel voorzichtig en heel stil zitten. Wachtend hopend dat het over een tijdje weer wat beter gaat. Ja, jammer! Dat is een foutieve redenering. Zo werkt het niet. Einstein zei het al: ‘jij verwacht een andere uitkomst terwijl je steeds hetzelfde doet?
Haha. Jij verwacht verandering terwijl je niets doet, terwijl je zit af te wachten?

Sinds de start van Weer Genieten, alweer anderhalf jaar terug, heb ik continu mijn aanpak gewijzigd wanneer ik zag dat iets niet werkte. Zo ook nu. Ik ben niet tevreden over hoe het nu loopt, over mijn resultaten. Daarom heb ik de knoop doorgehakt en deze beslissing genomen. Ik stop er mee!

Hoezo, zelf kiezen, IK kies voortaan

Al die tijd wist ik het eigenlijk al. Maar tegen beter weten in, hoopte ik dat het wél werkte. Mensen de vrije keus geven. Maar nee, het werkt niet zo. Ook wetenschappelijk onderzoek heeft (weer) aangetoond dat beslissingen allang zijn genomen, nog voor het moment dat we daadwerkelijk (bewust) kiezen. Ons bewuste gaat achteraf dus alleen redenen verzinnen om tegemoet te komen aan de eerder door het onderbewuste al gekozen beslissing. Alles in ons leven is al of wordt bepaald. Door onszelf of door anderen. Hoezo, zelf kiezen?

Ik ga mijn vriendelijke aanpak van keuzevrijheid nu opgeven. Ik ga over op de ‘agressieve marketing’ toer. En dat zal wel even wennen zijn voor mij. En misschien ook wel niet.
In het geval van Weer Genieten KIES IK dus voortaan voor iedereen. Omdat IK WIL dat de mensheid op deze planeet gaat veranderen. IK WIL dat mensen kiezen voor geluk, voor happiness en niet voor ellende! Ellende die alleen maar groter en erger lijkt te worden.
Dus ik stop er mee om iedereen de keus te geven tussen geluk en ellende. IK WIL dat je kiest voor geluk!

Daarom ook is er binnen Weer Genieten een nieuw programma opgezet. Een Get Happiness Now programma waarin je kunt kiezen voor ‘The easy way’, ‘The good way’ of ‘The best way’. En natuurlijk zijn er andere manieren te bedenken om aan je persoonlijke ontwikkeling of je bewustwording te werken. Mijn ervaring heeft geleerd dat elk van deze 3 programma’s kan werken. En wanneer je het goed leest zul je opmerken dat er géén keuze is voor ellende!
Onze mindset moet veranderen. Want iemand die gelukkig is, die voert geen oorlog, die legt geen bommen, die heeft geen eigen ‘politiek’ agenda, die zaait geen haat etc. etc. Die wil alleen dat anderen óók gelukkig zijn. Zo kan respect, connectie, mogelijkheid tot samenwerking ontstaan. En alleen dan kunnen we grote of global problemen oplossen.

Mensen moeten worden wakker geschud!

Elke ondernemer heeft daartoe een tool. Een heel belangrijk tool. Dat heet marketing. Hiermee ‘manipuleer’ je de markt, je doelgroep en je (potentiële) klanten. Hoe beter jouw marketing, hoe beter jouw resultaten. Dat bewijzen zeer recente campagnes wel. Vanuit marketing oogpunt gezien is de hele rage rondom #Pokémon een doorslaand succes. En de spin-off die deze rage ondertussen heeft. De succesverhalen die verschijnen. Een voor de grap opgezette website heeft binnen 6 weken 100.000 volgers, een complete winstgevende webshop en ga zo maar verder.

Een andere optie is om slecht nieuws in de markt te brengen. Hoe groter of erger de ramp, hoe groter het nieuws wordt opgeblazen en hoe groter het bereik. Media maken daar ook danig gebruik van. Slecht nieuws ‘doet het altijd goed’.  We kiezen dus zelf voor ellende. Ook hier geldt weer de bekende uitdrukking: Alles wat je aandacht geeft groeit.

De naam #Yuri lees je op dit moment wel heel vaak en in allerlei contexten. Drinken we daarom een biertje minder? In tegendeel, juist omdat we nu vaker de merknaam #Heineken lezen, wordt straks mogelijk dat merk bier significant meer gedronken. Het is natuurlijk complot theorie denken wanneer je je afvraagt of dit mogelijk allemaal tot een vooropgezet plan zou kunnen horen… Maar goed, het werkt wel.

Olievlek van geluk

Waar ik in geloof is dat wanneer je (veel) geeft, je dat op een gegeven moment ook weer terug gaat krijgen. Dat dit werkt heb ik zeer recent zelf weer mogen ervaren. Een jonge dame die ik in het verleden veel heb gesteund met het opzetten van haar organisatie, organiseerde onlangs haar eerste en succesvolle event. En nu, nu krijg ik van haar tips, adressen en mogelijkheden waar ik misschien iets mee kan, terug…
Om een marketingplan te laten werken heb je wat hulp nodig. Vergelijk het met een lekkende olietanker. Druppeltje voor druppeltje wordt dat een grote olievlek.
Dus bij deze, een kleine vraag, aan jou als lezer van dit verhaal.
Waag eens een kijkje op WeerGenieten.nl. En vooral, like en share. Want de ‘olievlek‘ van geluk moet snel heel groot gaan worden.

Geluk is het enige waar je – als je het deelt – meer van krijgt!

 

 

 

Auteur: Erik Kamp
Be happy manager @ Weer Genieten

Erik helpt o.a. ondernemers door bv een klankbord te zijn, -als rasechte netwerker- verbindingen te (helpen) leggen. Verder geeft Erik trainingen op het gebied van persoonlijke ontwikkeling en bewustwording en coacht hij op allerlei functieniveaus om zo mensen te laten groeien in hun kracht. Erik heeft ruime kennis en ervaring opgedaan binnen vele marktsegmenten op het gebied van ICT, marketing, organisatie en bedrijfsprocessen.
Zijn passie is werken met en aan het belangrijkste bedrijfskapitaal: de mens.