Lente in het bedrijfsleven

Waardevol
2016-05-25
Oplossing of opluchting
2016-06-12

De lente is in aantocht in het bedrijfsleven.
Heb je het al gemerkt? Het weer is wat rustiger geworden. De zon schijnt wat vaker. De temperatuur loopt heel geleidelijk wat op. Het begint lente te worden in het bedrijfsleven. En langzaam aan zijn links en rechts weer wat positieve geluiden te horen.

Maar hoe staat jouw bedrijf er eigenlijk voor? Is in het najaar de tuinman geweest om de boel winterklaar te maken? En zoja, is dat goed gebeurd? Of is er alleen flink gesnoeid? Gewoon flink gekortwiekt?

En nu alles begint uit te lopen, rijst natuurlijk de vraag hoe dat dan gebeurt. Gaat dat gecontroleerd en zoals het was voorzien of bedoeld. Of gebeurt er maar wat en groeit het alle kanten op…

En dan heb je natuurlijk ook nog veel bedrijven die “winterhard” waren. Alsof ze bij de hele crisis alleen maar voordeel hebben gehad. Hoe is dat grote verschil ontstaan en belangrijker nog, wat moet er nu gedaan worden om alsnog tot volle bloei te komen?
winterklaarBij veel bedrijven wordt gezegd dat het belangrijkste kapitaal, de medewerkers zijn. Dat menen ze oprecht. Ze investeren heel veel in die mens. Goede salarissen, goede en vele opleidingen, regelmatig een feestjem, mooie auto’s etc. Ik noem dat investeren in het uiterlijk. En natuurlijk is dat ook belangrijk.
Ik ben van mening dat investeren in opleidingen, vaardigheden etc. alleen niet (meer) voldoende is. Het is als die tuinman die in het najaar alles kort snoeid, zonder vooruit te kijken of het in het voorjaar ‘dood hout’ gaat worden.

Ontzettend belangrijk -zoniet het belangrijkste- is de investering in de mens zelf. Investeren in het innerlijk. Investeren IN de mens dus. Investeren op het gebied van bewustwording en persoonlijk ontwikkeling. Want wanneer die medewerker goed in zijn vel zit, zal dat direct consequenties hebben. Wanneer medewerkers ‘stralen’ zal dat ook zijn uitwerking voor het bedrijf hebben. Zo zullen die medewerkers veel productiever zijn omdat ze met meer plezier hun werk beoefenen, weten dat ze er toe doen. Dan zal de organisatie als geheel groeien en moeilijke tijden makkelijker overwinnen dan ‘collega’bedrijven. Zo’n bedrijf ziet er niet opgepoetst uit, dat straalt. En klanten voelen dat en zullen dat ook als heel prettig ervaren.

Comments are closed.