Positief denken
2017-03-01
Angst, Trauma, Stress, Relaties…
2017-06-01

Peanuts

[ Gastblog door Anne ten Brinke ]

Winterdip

Veel mensen hebben er last van: een winterdip met bijbehorende gevoelens van somberheid, niet vooruit te branden zijn, lusteloosheid. Soms kun je wat extra hulp gebruiken om hier door heen te komen.

Tips om er van af te komen
1. Leer van de mensen die er geen last van hebben. Wat is het verschil?

Het is duidelijk dat de mensen die er geen last van hebben zich ogenschijnlijk niet laten beinvloeden door het weer. Ze blijven actief en positief. Ook accepteren ze dat ze zich in sommige periodes niet zo happy voelen. Ze hebben een besef van het verstrijken van tijd en weten dat na de donkere dagen weer lichte dagen volgen. Ze kunnen zich er zelfs al weer op verheugen. Bij de eerste vogels die ze horen fluiten, verheugen ze zich al op de lente die in aantocht is. Voelen ze de belofte van de lente en genieten daar al van.

2. Wordt actiever! Activiteit heeft een positieve werking op depressie.

Het is wetenschappelijk bewezen dat meer bewegen een positieve werking heeft op depressieve gevoelens en stressklachten. Je kunt jezelf dus helpen door meer te bewegen. Liefst in de buitenlucht, zodat je ook wat meer daglicht mee pakt. Beweging zorgt voor een goed gevoel in je lijf. Daarna is het weer heerlijk binnen zitten. Kaarsjes aan om het gezellig te maken. Een lekker kopje thee of koffie.

3. Schaf een lichtlamp aan.

Merk je dat je meteen vrolijker wordt als de zon schijnt? Dan zou je kunnen overwegen om een lichtlamp aan te schaffen. Er zijn lichtlampen te koop die het daglicht nabootsen. In de landen waar het lang donker is en er te weinig daglicht is gedurende herfst en winter, gebruiken veel mensen een lichtlamp om depressie te voorkomen.

4. Verander je mindset.

De midwinterdip betekent dat het voorjaar eraan komt. Verheug je nu alvast op dat heerlijke voorjaar dat eraan komt. Voel al hoe de eerste zonnestralen de belofte van de lente in zich hebben. Voel de wind in je haar en hoor de vogeltjes fluiten. Koester je in de zonnestralen en ga naar buiten als de zon schijnt. Doe net alsof het al lente is!

5. Speel met je winterdip, dan speelt hij niet met jou!

Het beste kom je uit deze winterdip door hem niet al te serieus te nemen. Dus zoek de houding op waarin je het beste depressief kunt voelen. Speel net zo lang met kleine aanpassingen totdat je zeker weet dat dit de houding is waarin je je het beste depri kunt voelen. Na elke kleine aanpassing breng je je houding weer terug naar hoe die hoort te zijn. Zorg dat je je bewust wordt hoe je moet zitten/staan/liggen om het beste depressief te zijn, zodat je het elk moment weer opnieuw kunt oproepen.

Heb je de beste houding gevonden om je depressief te voelen? Versterk dan de spanning in je spieren, span al je spieren aan in de houding waarin je zit, en maak de spierspanning sterker en sterker, sterker en sterker. Totdat er een deel in jou het niet meer wil. Herhaal deze oefening een aantal keren, totdat er in jezelf een verzet ontstaat tegen deze oefening. Je wilt dit niet meer!

Je zult zien dat de eerst volgende keer dat je weer deze houding wilt aannemen, je onderbewuste je als vanzelf gaat corrigeren. Het gevoel wat je hebt opgewekt, was zo vervelend dat je systeem weigert nog die kant op te gaan.

Heb je elk jaar opnieuw in dezelfde periode dezelfde gevoelens met daarbij steeds dezelfde herinneringen?

Er is sprake van een nog niet goed verwerkte herinnering die nog actief is. Een herinnering die wordt getriggerd door de periode van het jaar. De tijd heelt in dit geval niet alle wonden. Er is iets nodig om de herinnering alsnog te verwerken. Onder gevoelens van boosheid of verdriet, zitten gevoelens van schuld, schaamte, spijt of wroeging. Gevoelens waar je je leven lang last van kunt houden.

‘Er is iets aan te doen!’

Een IEMT-coach kan je helpen om je te bevrijden van deze steeds terugkerende gevoelens en herinneringen. Erik Kamp is één van de IEMT Coaches. Neem contact met hem op wanneer jij door hem geholpen wilt worden.

IEMT-training

Anne ten Brinke leidt coaches, psychologen en therapeuten in 3 of 4 dagen op in Integral Eye Movement Therapy. IEMT is een krachtige methodiek voor stressreductie,verliesverwerking, traumabehandeling en persoonlijke groei. Na afloop van de opleiding nodigt IEMT-training je uit om te blijven groeien in je vaardigheden en toepassingsmogelijkheden. IEMT-training bouwt daarmee aan een landelijk netwerk van IEMT-professionals.

[ deze gastblog is ook hier terug te vinden… ]

Comments are closed.