Yin en Yang in de sales

Yin en Yang in de sales
Onlangs was is aanwezig op een netwerkbijeenkomst. Tijdens het gesprek met een collega komen er twee leuke, spontane dames bij staan en we raken in gesprek. Ze vertegenwoordigen een reclamebedrijf. In het verdere verloop van dit verhaal zal ik dit tweetal Yin en Yang noemen. Simpelweg omdat de twee elkaar in alle opzichten goed aanvullen. De ene dame is blond (en die zal ik verder Yang noemen) en de ander heeft zwart haar (en daarom noem ik haar Yin). Ze vormen samen één geheel. Beide zijn heel spontaan, zijn vriendelijk, lachten veel, roken allebei en kunnen heel serieus zijn. Ogenschijnlijk zijn het goede vriendinnen geworden.

Yin en Yang in de salesHet grote verschil zit toch wel in de individuele klantbenadering. Yin is het type dat continu probeert een klant binnen te halen, een handtekening probeert te ‘ontfutselen’. Zeg maar, wil scoren.
Yang daarentegen, staat open voor allerlei gespreksonderwerpen. En dat laatste leidt uiteindelijk tot een mooi diepgaand gesprek. Sterker nog, het ‘slimme blondje’ heeft zelfs geen woord gesproken over het bedrijf of het product wat ze vertegenwoordigd. Zij zorgt voor een ‘klik’.
En het mooie van dit alles is dat wanneer ik haar in de toekomst weer zou tegenkomen…, dat ik haar product direct zou kopen. Bij haar! Niet bij het bedrijf dat ze vertegenwoordigd.
Ik vraag me stiekem af of ze zich al bewust is van het hebben van dit mooie talent.
Yin en Yang vullen elkaar prima aan want daar waar ik een ‘klik’ heb met Yang, heeft mijn collega een fijn gesprek (’n klik) met Yin…
[EK 2014-12]