Op weg naar betere werkrelaties. Deel 1

Door: Jolanda v.d. Horst

Je kunt overleg hebben zo vaak je wilt, afspraken maken, dingen op een rijtje zetten. En betekent dat ook dat je elkaar begrijpt en op één lijn zit? Of kan het gebeuren dat er afspraken gemaakt worden waar één van de betrokkenen eigenlijk niet voor 100% achter staat? Goede communicatie is meer dan regelmatig overleggen. Begrip en respect hebben voor elkaars standpunt is nog belangrijker. Dan heb je het vertrouwen om je open te stellen en datgene te durven zeggen wat je werkelijk wilt. De vraag is echter: ‘hoe krijg je dat voor elkaar als je nog niet in die situatie bent’. Dan helpt het als je elkaar eerst aardig gaat vinden.

Als je elkaar aardig vindt, heb je meer voor elkaar over.
Ikzelf ben meestal open en goed van vertrouwen naar mensen toe en begin meestal met iemand aardig te vinden. En op de één of andere manier vindt mijn omgeving mij prettig in de omgang. (Ondanks het feit dat ik best eigenwijs kan zijn.) Inmiddels weet ik, dat deze twee dingen met elkaar te maken hebben, evenals met de interesse die ik in de ander heb. En interesse hebben in de ander is makkelijker als je begint met iemand aardig te vinden dan wanneer je de ander als niet aardig beschouwt. Er waren echter ook situaties dat ik bang was om me open te stellen en contact te maken. Ik was dan bang om te worden afgewezen of had op dat moment niet voldoende zelfvertrouwen. Gelukkig was dit meestal niet het geval in normale werksituaties. En als het gebeurde had dit onmiddellijk effect op de samenwerking.

Wat kun je nu doen om te zorgen dat de ander jou aardig vindt?
1. Zorg dat je contact maakt met de ander als deze in een goed humeur is. Hij zal zijn goede humeur onbewust ook koppelen aan jou. Andersom geldt dit ook. Als iemand dus pijn heeft, kun je beter uit de buurt blijven als dat mogelijk is.

2. Praat over dezelfde interesses, over wat jullie allebei leuk vinden of gemeen hebben. Hoe meer je met elkaar meemaakt, hoe meer verbondenheid ontstaat.

3. Zorg dat je zelf een prettig persoon bent. Wanneer de ander zich in jouw nabijheid comfortabel voelt, is het een stuk prettiger dan wanneer je voortdurend loopt te klagen of te mopperen.

4. Stem af op de ander. Dit is dat je globaal dezelfde houding, gebaren, toon en geluidsniveau van praten, spreektempo etc. aanneemt. Ga niet zitten na-apen, want dat irriteert alleen maar.

5. Zorg dat de ander weet dat je hem/haar aardig vindt. Dat hoeft niet door het rechtstreeks te zeggen. Je kunt het ook anderen laten weten en het uitstralen.

6. Wees zelfbewust en authentiek. Wanneer je jezelf beter voordoet dan je bent, zal de ander je daardoor echt niet aardiger vinden. Als je daarentegen laat zien dat je ook onhandig of dom kan doen en daarom kunt lachen, blijf je mens.

7. Als we iets aardigs voor iemand hebben gedaan, dan zullen daar een goed gevoel door krijgen. Dus vraag ook eens iemand om iets (kleins) voor jou te doen in plaats van dat je de ander steeds helpt. (NB: dat geldt natuurlijk ook voor jezelf: je krijgt ook een goed gevoel als je iets aardigs voor jezelf doet. Veel mensen hebben de neiging om zichzelf af te keuren als ze iets fout doen. Als we dat wel kunnen, waarom dat andere dan niet?)


Tot slot is het natuurlijk zo, dat iemand aardig vinden of niet ook deels uit jezelf voortkomt. De ander is op de één of andere manier een spiegel voor je. Het kan zijn dat hij of zij iets doet of uitstraalt wat jij ook zou willen maar niet aandurft. Of dat je het gedrag herkent bij jezelf maar niet van jezelf accepteert. En is het zo dat wanneer jij iemand niet aardig vindt, dat ook voor alle anderen geldt? Wanneer je de moeite neemt contact te maken en je leert iemand beter kennen, ontdek je vaak dat je zelf iets hebt ingevuld bij de ander waardoor het contact lastig wordt.

Volgende keer in deel 2 zal ik ingaan op: hoe kun je zorgen dat de ander je gaat waarderen? De volgende stap op weg naar een goede werkrelatie.
Mocht je zelf nog tips hebben, zet ze dan hieronder in het commentaarveld. Ik leer ook graag van jou. En zo leer je ook weer van elkaar.


Op weg naar betere werkrelaties. Deel 2

Het gebeurt nog wel eens dat mensen klagen dat anderen niet zien hoe hard ze werken, wat ze allemaal voor elkaar hebben gekregen, hoe gecompliceerd één regel op een post-it kan zijn om uit te voeren etc.

Als ik nog even terugga naar het voorbeeld uit mijn blog van 25 mei (eigenwaarde en zelfvertrouwen), dan heb ik toen ik samenwerkte met de secretaresse die later werd ontslagen, te weinig aangegeven wat ik allemaal deed. En toen ik hierover het gesprek aanging werd ik dus niet serieus genoeg genomen.
Pas toen ik terug was en zelf het secretaressewerk ging doen, kwam de waardering. In mijn geval waren voornamelijk punt 2 en 3, zoals die hieronder beschreven worden, van toepassing.

Gewaardeerd worden heb je dus voor een deel zelf in de hand. Zeker als jij je werk goed doet zou het prettig zijn als dit zo af en toe ook wordt uitgesproken.

Hoe kun je nu zelf zorgen dat je waardering krijgt voor jouw inzet?

1. Waardeer jezelf.

In (werk)relaties heeft de waarde die je toekent aan jezelf effect op de ander. En als jij jezelf geen waarde toekent, doet een ander dat wel voor jou. Dat is dan vaak niet datgene wat we willen.

Als jij jezelf niet waardeert, hoe kan een ander dat dan wel doen?

Natuurlijk zijn er altijd mensen die meer in jou zien dan jijzelf, maar dat zijn degenen die jou al langer kennen. Als deze mensen tegen je zeggen dat je waardevol bent en jij gelooft het niet, of maar tot op zekere hoogte, zul je toch anders overkomen dan wanneer je weet wie je bent en wat je kunt. Het is dus belangrijk dat je over een gezonde dosis eigenwaarde en zelfwaardering beschikt. Twijfel je aan jezelf? Heb je overtuigingen die je in de weg staan? Er zijn voldoende cursussen voor persoonlijke ontwikkeling waar je kunt leren hoe je meer in je kracht komt te staan.

2. Onderhandel.

Als je weet wat je kunt, kun je ook beter onderhandelen over de werkzaamheden die je kunt doen. Schat jezelf dus zo objectief mogelijk in en verkoop jezelf niet onder de maat. Zeker vrouwen zijn vaak geneigd te denken dat ze in bepaalde dingen niet zo goed zijn. Dat is ook de reden waarom vrouwen vaak lagere functies hebben dan mannen. En als het om het tarief gaat zijn vrouwen ook eerder geneigd toe te geven aan bedrijven om hun tarief te verlagen. Dit geldt zowel voor freelancers die werken met een uurtarief als voor mensen die in loondienst werken. Niet voor niets liggen de lonen van vrouwen nog steeds lager dan die van mannen.

3. Laat blijken wat je kunt.

Denk ook niet: “mijn manager weet wel wat ik allemaal doe”. Dat kan volledig langs hem of haar heengaan. Er is niets verkeerds mee om soms aan te geven wat je hebt gedaan en welk resultaat dit heeft opgeleverd. Natuurlijk hoeft dit niet bij alles wat je doet anders heb je de kans dat het juist een negatieve uitwerking heeft.

4. Toon interesse in de ander.

Ook werkrelaties zijn relaties. Door oprecht interesse te hebben in de ander, bouw je aan een relatie. Je leert elkaar beter kennen. Daardoor creëer je meer openheid, waardoor vertrouwen ontstaat.

Natuurlijk is het wel van belang dat je kunt waarmaken wat je belooft. Het heeft dus geen zin jezelf veel beter voor te doen dan je bent. Wees jezelf, zoals je werkelijk bent. Niets meer, en zeker niets minder.


Weer Genieten